Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Arica, Chili van Bert Schelde - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Arica, Chili van Bert Schelde - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer!

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 November 2014 | Chili, Arica

Zo, dat is even geleden dat ik goed internet had; wel een paar keer geprobeerd een verslag te plaatsen maar dat was dan steeds foetsie, da's vervelend!
Ik ben nu in Arica, Chili, aan de kust en op de grens met Peru. Overmorgen ga ik verder, weet alleen nog niet of het Peru of Bolivia wordt.
Inmiddels heb ik er meer dan 3000 km opzitten. Het gaat goed, het gemiddelde per fietsdag ligt iets boven 100 km. Sinds mijn laatste verslag heb ik nog aardig wat bergen moeten bedwingen, de hoogste ging tot ongeveer 3400 m. Wat het lastig maakt is dat ik eigenlijk niet weet wat me te wachten staat; info op internet is meestal niet juist en als ik de mensen hier bv vraag hoe hoog een berg of hoe lang een beklimming is dan zeggen ze volgens mij maar wat. Ergo, elke keer weer een verrassing!
Maar het is zo ongelooflijk mooi, vanaf 13 november zit ik in de Atacama-woestijn. Dit is de droogste woestijn ter wereld. Zo hadden ze in Calama, een stad in deze woestijn, voor het eerst in 400 (vierhonderd!!)jaar regen, dan weet je 't wel. Ik heb een paar keer in de woestijn moeten slapen, achter wat rotsen, gewoon omdat er verder niks was. Soms zit er meer dan 70 kilometers tussen twee dorpjes, afstanden zijn enorm. Overigens heeft dat slapen in de woesijn wel wat; lekker rustig, mooie zonsondergang en mooie sterrenhemel. Ook heb ik inmiddels de eerste dagen strand gehad. In Iquique en vandaag in Arica. Dat is wel lekker relaxed na al dat gezwoeg.
Tot nu toe heb ik me overigens nog geen moment onveilig gevoeld. Onderweg krijg ik nog steeds veel reacties en ik ben al vaak op de foto gezet. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk, maar echt veel contact krijg je niet. Komt natuurlijk ook omdat mijn Spaans matig is. Ik red me aardig wanneer ik iets wil zeggen, maar dan denken ze misschien dat ik goed Spaans spreek....beginnen ze meteen te ratelen, en ja dan haak ik dus noodgedwongen af.
O ja, ik ben nu zo'n zes weken op pad en ik ben tot nu toe 1 Nederlander tegen gekomen.

  • 08 December 2014 - 10:16

    Ronald:

    Fijn dat je weer "boven water" bent, ik maakte me al een beetje zorgen. In Calama verkopen zeker geen paraplu's ? Met de hartelijke groeten van José en Ronald.

  • 08 December 2014 - 16:10

    Bert:

    Hoi Jose en Ronald,
    Bedankt voor je reactie. Nee, geen paraplu's gezien in Calama, ook regenkleding zal daar geen gat in de markt zijn. Zoals ik al schreef heb ik me nog geen moment onveilig gevoeld. Da's mooi, helaas heb ik nu wel een probleem omdat ik in mijn hotel in Arequipa, Peru ben gevallen; diagnose: breukje in rib. En dat is erg pijnlijk!
    Hoop dat bij jullie alles goed gaat,
    Liefs uit Arequipa

  • 10 December 2014 - 09:58

    Ronald:

    Hallo Bert,
    Wij hopen dat de pijn snel afneemt en jij verder kunt. Met ons is goed. Ik heb op 04-12-2014 examen gedaan en ben positief over de uitslag. Ik laat het je dan wel weten, uitslag binnen nu en 6 weken, ook als het toch is tegengevallen. Maar ook dan is het weer opstaan en doorgaan, net als bij jou en alle andere mensen.
    Dadelijk lekker weer naar de kinderen!
    Pas je wel goed op dat je niet te snel weer op de fiets kruipt?
    Liefs, José en Ronald.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 17586

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2014 - 31 Maart 2015

Zuid Amerika op de fiets

Landen bezocht: