Op naar Ecuador. - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Bert Schelde - WaarBenJij.nu Op naar Ecuador. - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Bert Schelde - WaarBenJij.nu

Op naar Ecuador.

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 Februari 2015 | Peru, Trujillo

Ik ben in Huanchaco, nog steeds in Peru. Vandaag was het heet, echt heet. Ik was op het strand en de Peruanen hadden het er maar moeilijk mee. 't Is zaterdag en dan zoeken ze massaal verkoeling op het strand, maar die vlieger ging dus mooi niet op. Elk plekje schaduw was bezet, terrassen overvol en nog zaten ze te puffen. Ik ga morgen weer verder richting het Noorden, benieuwd of het dan nog zo heet is. Ik heb tot nu toe weinig last van de hitte maar men heeft mij hier wel gewaarschuwd dat naarmate ik meer noordwaarts ga het warmer wordt. Pas wanneer ik weer de bergen in ga zal het afkoelen. We zien het wel, ik kan er toch niks aan veranderen. Ik zorg iig voor voldoende drinken, liters water en frisdrank werk ik naar binnen! Sinds mijn vorige verslag was ik oa in Lima. Nou is het verkeer in Peru al vrij heftig te noemen. Maar dit sloeg werkelijk alles, vrijdagmiddag, volgens de taxichauffeur die ik zaterdag sprak zo ongeveer het drukste moment van de week. Alles rijdt door elkaar, toetert en doet eigenlijk maar wat; nog nooit zoiets gezien, en gehoord. Maar ja, wat wil je met 12 mln inwoners? Maar het ging allemaal goed en gelukkig vond ik vrij snel een hostal. Zaterdag de stad in, prachtig, maar ik wil het toch maar bij een dag houden. Ik wil het liefst op zondagochtend weer vertrekken, dan is het volgens de berichten namelijk rustig. Right, nou vergeet het maar! Om 07.00 u zat ik al op mij fiets en het eerste stukje ging het nog maar zodra ik op de grote doorgangsweg zat was het weer prijs, druk, onvoorstelbaar. Eigenlijk heeft het wel wat maar ik was toch wel heel blij dat ik, na 46(!!)km de bebouwde kom uit was. En toen zat ik opeens op een schitterende rustige kustweg. Wegen bouwen kunnen ze hier trouwens wel, die liggen er over het algemeen goed bij. En dat in het Peruaanse landschap, bijna niks is vlak. In de streek waar ik de afgelopen dagen doorheen fietste liggen heel veel kippenboerderijen, er wordt hier namelijk nogal wat kip gegeten. Zowel die boerderijen als kippen zijn gigantisch. Wat ik zo nu en dan op mij bord aantref? Ik wist niet dat ze zo groot konden worden. Wel vervelend om in de buurt van zo'n boerderij een drinkstop te houden; al vaak maar weer snel doorgefietst omdat ik werd bedolven onder de vliegen. Maar dan kom ik wel weer ergens anders terecht. Zo kwam ik op 3 februari Michael, een Duitser tegen. Hij was ook op de fiets, richting het Zuiden en wees me op een restaurant in-the-middle-of-nowhere. Ik er naartoe, de eigenaar Clemente, een oud baasje zag me al aankomen en stond me op te wachten. Iets te vroeg voor de lunch, toch maar wat te eten besteld. Clemente had inmiddels vol trots allemaal boeken en mappen op tafel gelegd. Hierin vooral berichtjes, foto's, krantenknipsels etc van fietsers en motorrijders die hem de afgelopen jaren hadden bezocht. Ik wilde eigenlijk snel door maar dat ging dus niet zomaar, 't was ook wel heel gezellig en hij wilde alles van me weten. Uiteindelijk wilde ik vertrekken en afrekenen. Maar van dat laatste wilde hij niks weten. Hij zei dat ik nog een heel eind te gaan had en deze maaltijd was een cadeau van hem! Dat zijn toch wel hele mooie ontmoetingen. Dezelfde dag kwam ik terecht in Tortugas, even wat te drinken kopenen. Maar dat even werden dus twee nachten. Ik zat daar lekker op een terrasje aan zee, heerlijk rustig en kon de verleiding niet weerstaan. Geen seconde spijt van deze lange drinkstop! Op donderdag weer verder, wilde graag to Huanchaco komen. Maar dat is wel bijna 200 km. Was maar de vraag of dat zou lukken. 200 km is op zich al een serieus stuk maar wat het fietsen hier vooral lastig maakt is dat ik maar heel weinig weet van wat me te wachten staat. Hoogtemeters, het exact aantal kilometers, zijn er dorpjes onderweg etc? Niemand die het me met zekerheid kan vertellen. Ook klopt vaak de info op mijn kaart en de info die ik op internet kan vinden niet. Zo is elke dag weer een verrassing. Maar goed, op weg naar Huanchaco, meteen al een pittige klim en na 5 km al een lekke band. Dat schiet natuurlijk niet op. Onderweg kwam ik nog door Chimbote, een grote vissershaven. Dit was tot nu toe de smerigste stad waar ik deze vakantie ben geweest. Bloedheet, het stonk er en overal lag (huis)vuil, niet te geloven. Uiteindelijk tegen 19.00 u, 195 km verder, aangekomen in Huanchaco! Nou, dan vind ik dat ik wel wat rust heb verdiend. Maar dat is nu weer voorbij, morgen weer verder, op naar Ecuador!

  • 08 Februari 2015 - 14:00

    Ria:

    Mooi Bert, je verhalen blijven boeien,dat is al een kunst op zich. Bijna jammer dat het einde nadert

  • 09 Februari 2015 - 23:07

    Michel:

    Hé ouwe reiziger, volgens mij doe je wel iets goed, dat je zo'n mooie, intensieve reis maakt in plaats van thuis op de bank zitten wachten totdat de lente weer begint...
    Je blogt niet voor niets, want je hebt volgers :-) Dat is ook je eigen verdienste, want je schrijft goed - je blogs lezen lekker.
    Ik ben zelf twee keer in Brazilië geweest, maar de rest van het continent (op Iguaçu na) ken ik niet. Het is leuk om zowel wat van de gewone als de bijzondere, en onverwachte, kanten van de landen en de tocht zelf mee te krijgen. En ondanks dat Bogotá, geloof ik, niet meer is dan een symbolisch doel ga ik vanzelf meeleven met het volbrengen van de tocht. Zo reden we ook door Afrika: er was een reisdoel, maar het was toch de reis zelf, hoe die zelf langzaam groeide tot iets moois, die het hem deed. En omdat je weet dat met een groep reizen niet ideaal is, kan ik me wel iets voorstellen bij de kick die een eigen reis moet geven. Maar je ontkomt er niet aan dat het delen met anderen, met taaldocenten, kippenboeren of wie dan ook, de slagroom op de taart is, of misschien nog meer dan dat. Je wordt in ieder geval gevolgd en gesteund, ook door Rina (die me deze blog doorgaf) en Ton, die net over een stevige griep heen is.
    Ga zo door!
    Groet,
    Michel.

    P.S. Als je ergens komt waar het internet youtube trekt, kijk dan ff naar deze kruising tussen een persiflage op, en een ode aan, een bepaalde Engelse rockband ;-) :
    www.youtube.com/results?q=sesame+street+cooperation&sm=1&app=desktop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 17592

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2014 - 31 Maart 2015

Zuid Amerika op de fiets

Landen bezocht: