Colombia - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert Schelde - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Cali, Colombia van Bert Schelde - WaarBenJij.nu

Colombia

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

13 Maart 2015 | Colombia, Cali

Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan Cali. Deze, eens zo beruchte stad, ivm drugs, is wel heel apart. Ruig, luid, mooi, heet, prachtige mensen maar ook ongelooflijk veel daklozen. Overal klinkt muziek, en hard, het doet me denken aan Zwart Afrika al is het wel andere muziek. Maar de stad leeft echt, mij bevalt het maar ik kan me goed voorstellen dat het voor sommigen een beetje to much is.

Ik ben hier gisteren vanuit Ipiales aangekomen en helaas was dat met de bus. Ik was op maandag de grens met Ecuador overgestoken, had al wel gehoord dat er in het Zuiden van Colombia nog steeds wat schermutselingen met rebellen waren. En nadat ik nog eens navraag had gedaan bleken dat die schermutselingen nog steeds, zij het sporadisch, voorkwamen. Ja, dan is de beslissing snel genomen. Op dinsdag ben ik bezig geweest om alternatief vervoer te zoeken en gelukkig kon ik met de bus verder. Wel jammer, ik had liever gefietst, vooral omdat de rit van Ipiales naar Cali ongelooflijk mooi is met heel veel mooie afdalingen.

Bij vertrek uit Ipiales regende het en was het koud! En zo was het daar eigenlijk steeds; veel regen en een beetje zon wisselden elkaar voortdurend af, maar koud bleef het. Dat is natuurlijk ook wel begrijpelijk, de stad ligt op ca. 3000 m hoogte.

Dit soort weer heb ik een aantal dagen gehad, ook in Ecuador. Wat hierbij het vervelendst is, is dat alles vochtig wordt en niks droogt. Dus wat je 's avonds uittrekt, wast en te drogen hangt is de volgende dag nog steeds vochtig. Dat is niet fijn, zeker niet wanneer het nog geen 10 gr is. En dat heb ik geweten ook; tijdens mijn rit naar Quito heb ik een koutje gevat en ben ik verkouden geworden. En wanneer ik verkouden ben krijg ik last van mijn luchtwegen, begin te piepen, en dat duurt dan zeker tien dagen. Ik ben dus wat langer dan gepland in Quito gebleven en heb daarna een aantal dagen piepend en reutelend op mijn fiets gezeten terwijl er juist nu heel veel geklommen moest worden.

Zo was de eerste dag vanuit Quito behoorlijk pittig; veel dalen, nog meer klimmen en de eerste 15 km over onverhard of heel slecht wegdek. De dag daarna, vrijdag, was een makkie. Ik heb de markt van Otavalo bezocht en ben daarna doorgereden naar Ibarra. Een hele mooie stad waar ik zaterdag een dag ben gebleven om met de trein naar Salinas te gaan, de zgn. tren de la libertad. Een prachtige rit door tunnels en over bruggen waarbij je soms ook nog eens heel ver de steile dieptes inkijkt, daar kun je maar beter geen hoogtevrees hebben.

Op zondag wilde ik over de grote weg, de Panamericana, naar San Gabriel. Helaas was deze weg ivm wegwerkzaamheden afgesloten. En nu moest ik over een weg die ik per se wilde vermijden. Op de kaart had ik het al gezien, een klein kronkelweggetje met veel haarspeldbochten. En dat houdt meestal in dat de weg behoorlijk omhoog loopt. Nou, in dit geval klopte dat dus. Het was loodzwaar, geen meter was vlak, en soms ging ik niet harder dan 4 km/u. Al snel wist ik dat ik San Gabriel niet zou halen, plannen bijgesteld. Dan maar naar El Angel, nou ja da's ook een engel. En als zo vaak, na een zware dag, ben je op de plaats van bestemming meteen alle narigheid vergeten. In no-time vond ik een schattig hostal waar ik werd ontvangen door een hele leuke, goedlachse meid, op geruite pantoffels.'s Avonds goed gegeten en op tijd naar bed, na eerst nog ontbijt voor de volgende ochtend te hebben besteld.

En na dat ontbijt wilde ik eigenlijk helemaal niet weg. Buiten was het koud, het kon elk moment gaan regenen en binnen knetterde het haardvuur. Daar zat ik dan, in dubio en in mijn fietsbroek met mijn kopje koffie. Maar ik moest verder, op naar Colombia, dus in mijn nog vochtige kleren toch maar op mijn fiets gestapt.

Ook dit was weer een schitterende rit en tegen mijn verwachting in was ik al rond 15.30 u in op de grens. Niet eerder kon ik zo snel de grens over, dit keer stelden de zgn grensformaliteiten echt niks voor. En zo fietste ik een klein uurtje later, in de stromende regen, Ipiales in Colombia binnen.

Maar hier in Cali is het gelukkig weer lekker heet, dat is toch wel meer het weer waar ik van houdt. En waarschijnlijk zal ik dat de komende dagen nog houden. Is ok moi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 17620

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2014 - 31 Maart 2015

Zuid Amerika op de fiets

Landen bezocht: