De eindstreep komt in zicht!! - Reisverslag uit Girardot, Colombia van Bert Schelde - WaarBenJij.nu De eindstreep komt in zicht!! - Reisverslag uit Girardot, Colombia van Bert Schelde - WaarBenJij.nu

De eindstreep komt in zicht!!

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

23 Maart 2015 | Colombia, Girardot

Colombia is geweldig. Het landschap is ongelooflijk mooi, de mensen zijn aardig en beleefd (si senor, con mucho gusto senor), het eten en de hotels zijn goed, het ov is zeer comfortabel, er is veel te zien, mooie stranden en het is niet duur! Eigenlijk heeft Colombia alles om een toeristische topbestemming te zijn. Helaas heeft het land nog steeds een slechte reputatie wat de veiligheid betreft, maar als ze daar van af kunnen geraken dan kan het niet meer stuk.

Ik wist niet precies wat me te wachten stond al hoorde ik van veel mensen dat de problemen mbt de veiligheid zwaar overdreven zijn. Maar in de recente geschiedenis, zelfs dit millennium, is hier nogal wat gebeurd; ontvoeringen, moordpartijen etc. En met dit idee in mijn achterhoofd merkte ik dat ik hier de eerste dagen toch op een andere manier rondreed dan bv in Peru. Niet bang, dat gelukkig niet, maar voorzichtiger en misschien wat achterdochtiger.
Maar ik ben echt aangenaam verrast, het enige minpunt tot nu toe is dat ik de laatste week veel regen heb gehad.

Iets anders wat me heel erg opvalt is dat er erg veel daklozen zijn, veel meer dan in de andere landen waar ik tot nu toe was. Het gaat goed met het land, de economie groeit en veel inwoners plukken daarvan de vruchten. Er worden veel nieuwe huizen gebouwd en er rijden heel veel nieuwe auto's. Maar een grote groep inwoners valt buiten de boot. Het zijn er echt veel! Ze lopen maar wat over straat of liggen te tukken en zien er vaak verschrikkelijk uit. Wanneer ze bedelen zijn ze erg vasthoudend, letterlijk en figuurlijk. Zo blijven ze voor een restaurant staan roepen, net zo lang tot iemand iets geeft, en vaak trekken ze aan je shirt of arm om je aandacht te trekken. Het valt niet altijd mee om hier goed mee om te gaan; de wanhoop en berusting die zij soms uitstralen is schrijnend.

Ik ben nu in Girardot. Dat is een stad die op zo'n 140 km van Bogota ligt. In het weekend komen hier veel mensen uit Bogota naar toe omdat het hier lekker warm is. Girardot ligt op ongeveer 300 m hoogte, Bogota op 2660 m en dat scheelt al gauw 15 gr. En het is hier inderdaad warm, en druk. Ik zit nu in een hotelletje met zwembad; vanmiddag aan het zwembad moest ik elk kwartier wel even een duik nemen om af te koelen, 't was zeker 35 gr. Maar ik vind het prima!

En dat is wel even anders dan een aantal dagen geleden. Toen daalde ik, rillend van de kou en in de stromende regen, af van la Linea. Van 3300 m naar ca. 1500 m hoogte. Wat was ik blij dat mijn hotel een warme douche had. Zo heb ik de laatste drie weken heel veel wisselingen van temperatuur gehad; dan weer bloedheet en zonnig en dan weer koud en regenachtig. Ik moest daar erg aan wennen, vooral omdat ik tot in het Noorden van Ecuador eigenlijk alleen maar (heel)mooi weer heb gehad.

Als alles goed verloopt ben ik nog twee fietsdagen verwijderd van mijn einddoel; Bogota. Dat is een raar idee, heel speciaal. Maar voordat ik daar ben moet er eerst nog flink worden geklommen, en dat zullen nog twee pittige dagen zijn. Maar ik verheug me er op om de stad binnen te rijden, waarschijnlijk op woensdag. Tegelijkertijd is dan mijn avontuur bijna voorbij, ik ben al aan het aftellen. En da's ook een raar idee na bijna zes maanden! Tot in Bogota!

  • 23 Maart 2015 - 09:49

    Ria :

    Dank je Bert, voor het delen van je verhale. De volgende keer proberen je verhalen aan een tijdschrift te verkopen, dan zijn de kosten ook gedekt. Goede reis terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 17616

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2014 - 31 Maart 2015

Zuid Amerika op de fiets

Landen bezocht: