Het verkeer in Peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bert Schelde - WaarBenJij.nu Het verkeer in Peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bert Schelde - WaarBenJij.nu

Het verkeer in Peru

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 December 2014 | Peru, Arequipa

Zoals beloofd zou ik iets schrijven over het verkeer in Peru, iets wat eigenlijk niet te beschrijven is.
Door mijn breuk in mijn rib lijkt het een eeuwigheid geleden dat ik op mijn fietsje zat. Maar, ik ben het nog niet vergeten! In Uruguay, Argentinie en Chili was het soms al wild. Maar dit alles valt in het niet bij het verkeer in Peru. Ze rijden echt als een stel wilden. Inhalen bergop, inhalen in een bocht of inhalen in een bocht bergop? Het lijkt hier de gewoonste zaak van de wereld. Vele malen zag ik dit gebeuren en bekeek ik het met samengeknepen billen. Gelukkig ging het steeds goed. Maar het gaat vaak niet goed; de berm wordt ontsierd door talloze monumentjes ter nagedachtenis aan hen die op die betreffende plaatsen betrokken waren bij dodelijke ongelukken. Stille en macabere getuigen die veel vertellen over de ongelukkigen. Vaak zijn deze monumentjes versierd met foto's, vlaggen van voetbalclubs, onderdelen van auto's of attributen mbt wat deze mensen als beroep hadden. Vele van deze monumentjes worden overigens opvallend goed onderhouden. Het verbaast me dan ook niet dat ik een aantal dagen geleden op tv getuige was van de aftrap van een overheidscampagne om het rijgedrag van de Peruaan te verbeteren. Vraag me af of dat enige zoden aan de dijk zet. Ook het verkeer in de stad Arequipa is..........opvallend. Als voetganger ben je niets. Er zijn zebrapaden, maar de functie hiervan ontgaat me volledig. Wil je ergens oversteken dan kun je er maar beter zeker van zijn dat er niets aankomt want ze wekken niet de indruk voor je te stoppen. Zelfs wanneer je op de stoep loopt, net voor de ingang van een parkeergarage(playa), ze rijden gewoon door. En dan de claxons. Ontneem een Peruaan zijn claxon, ik zweer je, hij raakt helemaal in de war. Het is hier druk in de stad en het is een grote kakafonie van claxons. Er wordt zoveel getoeterd zodat het eigenlijk geen enkele functie heeft. Waarschijnlijk is het zo dat wanneer iemand een keer toetert omdat er echt iets aan de hand is dit iedereen zal ontgaan omdat zijn getoeter niet boven de anderen uit kan komen. Ik ben al in veel landen over heel de wereld geweest maar echt, wat ik in Peru meemaak heb ik nog nergens gezien. Het tart elke beschrijving, is nergens mee te vergelijken.
Desondanks heb ik me hier nog niet onveilig gevoeld, een hele geruststelling; ik pas me aan en houd rekening met de omstandigheden. En ik kan eigenlijk niet wachten om weer op mijn fiets te stappen om mijn reis te vervolgen. Maar da's weer een ander chapitre!

  • 27 December 2014 - 12:29

    Ria:

    Ha die Bert, mooi dat je weer eens wat schrijft. Alleen weten we nu nog niet hoe met jou zelf gaat. En daar zijn we natuurlijk ook benieuwd naar. De kerstdagen zijn hier in Nederland weer voorbij, en de sneeuw bedekt het zuidelijke deel van het land momenteel met een pak sneeuw. Al met al niet echt vervelend om in het warmere weer te vertoeven. Laat nog eens wat meer weten over hoe je je dagen vult, heb je nog leuke contacten opgedaan of mensen ontmoet? hoe is de levensstandaard van de gemiddelde Peruaan?
    Je beschrijving van de momumentjes aan de kant van de weg voor de verongelukt mensen daar doet me trouwens erg denken aan Sapanta, het vrolijke kerkhof in Roemenie !

  • 27 December 2014 - 12:49

    Bert:

    Hoi Ria,
    Heb nu beter internet, komende dagen wil ik nog wat stukjes schrijven, oa over het dagelijkse leven van de Peruaan. Met mij gaat het redelijk, heb nog wel steeds pijn. Ga dagelijks naar school, vier uur per dag, om Spaans te leren. Moet ook huiswerk maken. Verder verken ik de stad en af en toe rust ik wat. Ik las op teletekst en Nu.nl over de sneeuw en dat het vandaag koud is en hard waait. Sneeuw blijft iets fascinerends maar ik mis het niet. Straks weer mijn korte broek en hempie aan, de stad in. Dat bevalt me toch beter!
    Groetjes,
    Bert

  • 01 Januari 2015 - 17:34

    Ton En Rina:

    Leuk om je reisverslagen te lezen.wij hopen dat je voldoende hersteld bent om je reis voort te zetten
    Bert wij wensen jouw alle geluk en voorspoed in het jaar 2015!
    Groetjes van ons.

  • 02 Januari 2015 - 01:15

    Bert:

    Hoi Rina en Ton,
    Bedankt voor jullie reactie, fijn dat jullie mijn verslagen met plezier volgen! Voel me al beter maar mijn rib blijft gevoelig, maar ik blijf optimistisch. En een voordeel is dat ik nu al behoorlijk Spaans spreek, zit al drie weken op school. Ook voor jullie een geweldig en gezond 2015! Groetjes.

  • 24 Februari 2015 - 11:22

    Michiel Visser:

    Misschien is het met Cambodja te vergelijken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 17637

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2014 - 31 Maart 2015

Zuid Amerika op de fiets

Landen bezocht: