Noodweer!! - Reisverslag uit Joaquín V. González, Argentinië van Bert Schelde - WaarBenJij.nu Noodweer!! - Reisverslag uit Joaquín V. González, Argentinië van Bert Schelde - WaarBenJij.nu

Noodweer!!

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 November 2014 | Argentinië, Joaquín V. González

Zuchtte Argentinie een paar dagen geleden nog onder de extreme hitte, nu is het land in de ban van hele andere weersproblemen. In de regio Buenos Aires is zo onwaarschijnlijk veel regen gevallen, zodat hele steden onder water staan. De Rio de la Plata klotst tegen de poorten van de stad, duizenden mensen hebben hun huis moeten verlaten omdat de boel is ondergelopen. 36 Uur onafgebroken regen, hoeveelheden die normaal in een maand vallen, mensen die in een klap alles kwijt zijn, het houdt niet op. Sneeuw in Bariloche.
De extreem hete dagen, wanneer was dat ook al weer? Stonden we toen in de rij voor een nieuwe airco? Vergeten!

Ik heb zelf, weliswaar bescheiden, ook mijn portie gehad. Op vrijdagavond zat ik buiten toen de eerste veranderingen zich aankodigden; onweer. De volgende ochtend was het bewolkt en overduidelijk dat het 's nachts behoorlijk had geregend. Toen ik op pad ging was het dreigend, maar toch droog. Na zo'n 50 km begon het te regenen, pittige motregen, om de rest van de dag niet meer op te houden. Ook was het aanzienlijk minder warm, nog geen 20 gr. En dat op een dag dat Nederland genoot van een zomerse eerste november, misschien wel van een bbq!
Ook op zondagochtend regende het. Ik zat in een zeer matig hotel en had besloten om hoe dan ook te vertrekken. Na 50 km trappen tegen regen en wind hield ik het voor gezien! Het volgende hotel zou waarschijnlijk op meer dan 80 km afstand liggen. Tsja, hoe sterk is dan de eenzame fietser?? Een juiste beslissing, naar later bleek, want ook deze dag zou het niet meer droog worden; ha.....lekker liggen tukken 's middags.
Vanochtend zag het er gelukkig al veel beter uit; droog, lekkere temperatuur en nu en dan zon. Na mijn ontbijtje, een appel en banaan weggespoeld met cola, uitgerust op pad en zonder een centje pijn weer ruim 115 km afgelegd.

En het weersvooruitzicht voor de komende dagen? Zon en temperaturen die de 30 graden weer gaan helen. Is ok moi!